viernes, 3 de octubre de 2014

"גנדי ג'איאנטי" יום חג לאומי בהודו לזכר מאהטמה גנדי - יום ללא אלימות

"התפילה היא המפתח של הבוקר והבריח של הערב."
(מאהטמה גנדי)


גנדי נמנה עם המנהיגים המוערכים ביותר במאה העשרים. הוא מוכר בהודו ובעולם כמהאטמה גנדי, "מהאטמה" בסנסקריט - "הנפש הגדולה", כינוי שניתן לו על ידי המשורר ר רבינדרנת טאגור. בהודו הוא מכונה גם "באפו", אבא בגוג'ראטית. הוא נחשב באופן רשמי לאבי האומה ההודית, ויום הולדתו, בשניים באוקטובר, מצוין מדי שנה כחג לאומי הודי בשם ""גנדי ג'איאנטי. ב - 2007, האו"ם הכריז  על ה-2  באוקטובר כיום הבינלאומי לאי אלימות.


אתמול, בדיוק לפני 145 שנים, ב- 2 באוקטובר 1869, נולד 
בגוג'אראת שבהודו הפילוסוף ולוחם החופש הדגול מהטמה גנדי. עד היום, מציינת הודו את יום הולדתו כאחד משלושת החגים החשובים ביותר. במסגרת החג, עולים לרגל אישים רמי דרג אל מקום שריפתו – ראג' גאת, אשר בדלהי, וברחבי המדינה מתקיימות עצרות המוניות בהן קוראים מכתבי הקודש, ושרים מזמורים לזכרו.
החגיגות לציון יום הולדתו של גנדי ברחבי הודו כוללות קישוט תמונות ופסלים שלו במחרוזות פרחים. אף שהחגיגות העיקריות מתרכזות סביב תפילות, הדלקת נרות והענקת זרי פרחים לתמונותיו ולפסליו הרבים של גנדי, מדינות שונות בהודו מוצאות דרכים מקוריות לחגוג יום זה. במאניפור שבצפון מזרח הודו, לדוגמה, לפני מספר שנים הוכרז יום זה כיום המוקדש כולו לניקיון, כהוקרה לחשיבות הרבה שייחס גנדי לשמירה על איכות הסביבה. המחשבה מאחורי השמירה על איכות הסביבה היא שסביבה נקייה מאפשרת למוח להישאר נקי גם כן. השנה, ראש ממשלת הודו, נהנדרה מודי, השיק את המבצע השאפתני "לנקות את הודו" שמתוכנן להמשך 5 שנים. אם הכל יתנהל כמתוכנן הודו תחגוג נקייה ביום הולדת 150 של גנדי.

נוסף לציון יום הולדתו של גנדי, ביום זה ישנו דגש מיוחד גם על יישום משנתו הפילוסופית והפצתה ברחבי המדינה. ביום זה נערכים אירועים, פעילויות וקמפיינים רבים על ידי ארגונים פרטיים וממשלתיים כאחד, שמטרתם לחנך את הדור החדש ואת הנוער לחיי סובלנות, לקבלת האחר, לאי אלימות ולדבקות באמת. גנדי השאיר אחריו רעיונות ועקרונות חשובים, ומוסכם כי יש לשמרם ולחנך את הדור הבא לפיהם. עיקרון ה־ ,Satyagraha אחיזה באמת  ועיקרון ה־, Ahimsa אי אלימות, הם העקרונות המרכזיים שלפיהם חי גנדי את חייו, ובחג זה קיימת הסכמה כללית כי יש לנסות וליישם עקרונות אלו עד תום.
מתוך אמונתו ב"סאטיאגרהא - "לדבוק באמת. הוא זיהה רעיון זה עם "כוח האמת" או "כוח הנשמה", הנובע מגרעין אישיותו הסובלנית ושוחרת השלום של האדם. לפי גנדי, רק הזדהות עם כוח זה עשויה להביא להגשמת מטרותיו של האדם, וכי כל נטייה אלימה - מקורה בשקר וסופה להיכשל. כאשר נשאל האם לא יכול אדם להרוג קוברה כדי להגן על ילד או על עצמו, השיב כי הוא אינו יכול להרוג קוברה מבלי להפר שניים מנדריו אי-פחד ואי-הריגה. "אני אעדיף לנסות להרגיע את הנחש על ידי גלי אהבה. אינני יכול להנמיך את הסטנדרטים שלי כדי להתאימם לנסיבות". השיב 
"במקום שבו קיימת אהבה קיימים חיים." (מאהטמה גנדי)

No hay comentarios:

Publicar un comentario